söndag, oktober 3

Frukt i mat - kanongod soppa!

Apelsin & Tomatsoppa

1-2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
ca 500 g krossade/passerade tomater
6 dl vatten
2 buljongtärningar el dyl
1 msk strösocker
ca 1 cm färsk ingefära
1 apelsin, skal + juice
1 krm salt
1 krm nymald svartpeppar

-Fräs vitlök i oljan.

-Häll i tomater, vatten, buljongtärningar och socker. Koka upp + 5 min.

- Riv ingefära och apelsinskal, pressa apelsin, blanda i när soppan kokat klart, mixa och krydda efter behag.

Har hittat receptet i nån mattidning men det är möjligt att jag gjort om den lite, kommer ej ihåg.

2 kommentarer:

  1. det ser väldigt gott ut .Det kan vi göra när du kommer hem.jag räknar dagarna.Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag hoppas allt är bra med dig! Jag hade tänkt att åka en sväng till Götet snart, i början av november närmare bestämt. Då måste vi hänga lite. Jossans karl är inte hemma och Pontus lämnar jag i Linkan så jag föreslår en tjejkväll med drinkar och singstar!? Kram

    Just det, angående ditt inlägg på min blogg, jag har slutat röka. Äntligen.

    SvaraRadera