torsdag, september 20

Godis ftw?


Hej Höstsverige! 

Ursäkterna över min frånvaro hopar sig. Just nu skyller jag mest på att min kamera har dött. En blogg utan bilder är ju shite (ska uttalas med en redig irländsk accent). Just idag kommer jag dock runt det tack vare google. Snälla skapare av bilden, döda mig icke.

Läget i livet just nu innebär jobb för Folkuniversitet och mest fokus ligger på att förbereda en samling föreläsningar kopplade till kost. Detta leder in oss på rubriken: Godis!

En studie av SIK - Institutet för Livsmedel och Bioteknik, på uppdrag av Nordiska ministerrådet och Livsmedelsverket visar bland annat att ett kilo chips leder till utsläpp av 2,2 kilo växthusgaser, vilket är 20 gånger så mycket som för ett kilo av råvaran potatis. Studien baseras på livscykelanalyser av godis, chips och läsk. En påse skumgodis har lika stor miljöpåverkan som en portion fläskkött!

Läsa mer? Klicka på länken nedan.

Miljöpåverkan av godis, chips och läsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar